Reklamasjon | Lille Vinkel Sko

Reklamasjon

Kjøpsinformasjonen under er forbeholdt kjøp i nettbutikken. Egne vilkår gjelder for kjøp i våre fysiske avdelinger. 

Dersom det skulle være noe feil med skoene, så vil vi selvsagt gjøre det vi kan for å ordne opp! Ta snarest kontakt med oss hvis du er så uheldig å ha fått sko det er noe feil med, eller det er noe annet du vil reklamere på. For at vi skal kunne hjelpe på beste måte, så er det viktig at vi blir opplyst om feilen/mangelen så snart den oppdages. Skoene må ikke brukes etter at mangelen/feilen er oppdaget. 

Generelt. Helt generelt kan man si at det er 2 års garanti mot fabrikasjonsfeil i Norge (selv om noen merker bare vil gi ett år - så "trumfer" kjøpsloven det). MEN det gjelder ikke vanlig slitasje, og det er viktig. Man kan slite ned heler/såler/slite hull i skoene ved å bruke de mye/gå skjevt o.l. Kommer også veldig ann på hvordan man steller skoene. En stoffsko kan man slite ut etter bare et par måneder med intensivt bruk. For å få en godkjent reklamasjonssak, så må det foreligge en fabrikkasjonsfeil på varen. 

Sending av reklamasjon
Dersom reklamasjon blir godkjent, og du har lagt ut for returfrakt, - ønsker vi å refundere beløpet til deg. Vi trenger da å vite beløpet du betalte for returfrakten, samt ditt kontonummer. Vi henter ikke ut pakker sendt i postoppkrav. 

Reparasjon, nytt par eller pengene tilbake?
Ved reklamasjonsgrunn, vil vi først prøve å reparere skadene hos en skomaker. Dette er med på å bremse "bruk og kast"-kulturen.
Dersom vi ved andre forsøk i å reparere samme feil ikke klarer dette, vil vi gi deg et nytt, identisk par - eller pengene tilbake.

Hva som ikke er reklamasjonsgrunn:
Avfarging: Alt skinn kan farge av.
Hæl-slitasje: Avhengig av materiale og tykkelse på hælflikken kan den slites raskt, og trenge flikking hos en skomaker. Dette regnes som vedlikehold, og er altså ikke reklamasjonsgrunn. Tips: Særlig sko med plast på hælen vil slites raskt, det kan da være fornuftig å skifte hælsålen ut med en såle av gummi ganske raskt etter kjøpet. Hælen og skinnet kan også slites ved bilkjøring, dette er ikke en reklamasjonsgrunn.
Slitasje: Ulike føtter sliter sko ulikt. Behandle skoene dine godt, så varer de lenger.
Feilbruk: Sko som blir brukt til annet enn hva de er ment for.
Skade: Har man vært uheldig og skadet skoene, så er ikke dette en godkjent reklamasjon. 
Gnagsår
Kalde
Skade på sko etter at de er blitt vasket i vaskemaskin: 
Det å vaske sko i vaskemaskin er på eget ansvar! Skulle skoene bli skadet pga en runde i vaskemaskinen, så er ikke dette en gyldig reklamasjonsgrunn. 

Vi har alle ulike føtter, og sko vil derfor oppleves ulike på foten fra kunde til kunde. Det at en sko oppleves som ubehagelig eller at man f.eks. får gnagsår ved bruk er ikke en gyldig reklamasjonsgrunn. De fleste sko kan oppleves som noe stive når de er nye, men skinn myknes til ved bruk. 

OBS! Sko med gummisåle skal ikke impregneres med spray som inneholder silikon! Da risikerer du at sålen blir gul. Skulle dette skje, så er ikke dette en reklamasjonsgrunn. 
Vi selger sprayimprgering ifra Woly, - denne er silikonfri. https://lillevinkelsko.no/skopleie/woly/protector-3x3

Kvittering, bankutskrift eller ordrenummer.
For at vi skal kunne hjelpe deg med en reklamasjon, trenger vi å vite at skoene er kjøpt hos oss. Kvittering må derfor fremvises!
Ta alltid vare på din kvittering. Med kvitteringen kan du dokumentere når du kjøpte varen, sted for kjøpet, samt betalt sum. Dersom kvitteringen kommer bort, kan du også vise til kontoutskriften så lenge du har betalt med kort. Om denne ikke kan fremvises kan vi ikke ta imot reklamasjonen. Dette da vi heller ikke har en gyldig reklamsjonssak videre mot leverandøren. 
Ved nettbestilling, vil vi ha lagret din betaling elektronisk, og det er da kun nødvendig med ordrenummer. Har du ikke ordrenummeret, kan du finne dette på "min side", eller kontakt oss - så søker vi det opp.

Lov om reklamasjon
Dersom det foreligger en feil/mangel ved produktet, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget (eller burde ha oppdaget den) - gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere, kan aldri være kortere enn to mnd fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren kjøpte produktet. Mer informasjon om reklamasjonsloven finner du her.
 

Laget av Ny Media AS | Design Hanna V. Rosenlund
Webmaster Marie Bævre